Thèse doctorale de Mallory Trouvé

Improving mobility representation in metropolitan transport models : Mobility tools holdingand intermodality modelling in Paris

Abstract :

Mobility services are developing in many metropolitan areas leading to expected evolution of mobility behaviors: they change the way individuals hold mobility tools such as driving license, car or Public Transit (PT) pass subscription; they also change the way trips are made by enabling more flexible intermodal trips combining several modes within the same trip. In order to account for this potential evolution, this dissertation addresses the issue of modelling mobility tools holding and intermodality demand phenomena within metropolitan mobility models. Two main questions arise when dealing with implementing new mobility phenomena into metropolitan mobility models: what is the magnitude and what are the characteristics of the phenomenon, and how does it interact with the mobility structure? Answering those goes through conceptualizing, qualifying and modelling the two study mobility phenomena. This research aims on providing answers
to those elements within the metropolitan mobility travel demand modelling field framework. Literature review, statistical, geographic and socio-economic tools are employed to support the analyses. The thesis is structured around six chapters starting with a global aggregated phenomenon analysis on a self-collected worldwide data set, before focusing on a disaggregated metropolitan approach with the study of the Paris region and the one individual households study population. The thematic and methodological backgrounds are described before addressing the mobility tools phenomenon by studying seven tools: driving license, car, car parking space, motorcycle, bike, PT pass subscription and bike sharing subscription. The dissertation ends with a
study of intermodality demand. Main results include the set-up of a metropolitan mobility model characterization framework, a conceptualization of the mobility tools holding phenomenon, a
mobility tools holding structure hierarchy, an evidence of the interest of jointly modelling mobility tools holding, a characterization of intermodal trips and users and an exploratory modelling of intermodality demand. This research paves the way for endogenously integrating mobility tools holding into travel demand models.

Résumé :

Les services de mobilité se développent dans plusieurs aires métropolitaines et peuvent bouleverser nos comportements de mobilité : ils modifient la manière dont les individus détiennent des équipements de mobilité comme le permis de conduire, l’automobile ou l’abonnement au passe de Transports en Commun (TC); ils modifient également la manière de se déplacer en favorisant des usages intermodaux plus flexibles combinant plusieurs moyens de transport lors du même déplacement. Pour tenir compte de ces évolutions potentielles, cette thèse étudie la représentation de la détention d’équipements de mobilité et de l’intermodalité dans les modèles de mobilité métropolitaine. Inclure ces phénomènes dans ces modèles soulève deux principales problématiques : quelle est la mesure et quelles sont les caractéristiques de ces phénomènes et comment interagissent-ils avec la structure de la mobilité métropolitaine ? Répondre à ces questions passe par la conceptualisation, la qualification et la modélisation de ces deux phénomènes d’étude. Cette recherche vise à apporter des éléments de réponse dans le cadre du domaine de la modélisation de la demande, à l’aide d’analyses statistiques, géographiques ou socio-économiques.
Elle est articulée autour de six chapitres allant d’une analyse internationale agrégée à une approche métropolitaine désagrégée appliquée à l’Ile-de-France et à la population des ménages à un individu. Les contextes thématique et méthodologique sont tout d’abord exposés, puis le phénomène de détention de sept équipements de mobilité est investigué: le permis de conduire, l’automobile, le parking, le motocycle, le vélo, l’abonnement aux TC, l’abonnement au service de vélos partagés. Une analyse de la demande en intermodalité vient conclure cette thèse. Les principaux résultats de ce travail incluent la mise en place d’un cadre d’analyse des modèles de mobilité métropolitaine, la conceptualisation du phénomène de détention d’équipements de mobilité, la mise en évidence d’une hiérarchie de ces équipements, un exemple de l’intérêt de modéliser simultanément plusieurs équipements, une caractérisation des trajets et des individus intermodaux, et une modélisation exploratoire de la demande en intermodalité. Ces conclusions vont dans le sens du développement de modèles incluant une représentation endogène
de la détention d’équipements de mobilité.